Temperatur | ( 15°) | |
Højde | ( 0 m) | |
Stigning | ( 0.0 %) | |
Varme/AC | ( 0 W) | |
Hastighed | ( 90 km/h) | |
Vis forbrug i enheden: | ||
Forbrugsgraf i flere lag |
Denne side er et forsøg på at lave en model for at udregne forbruget for en elektrisk bil mens man kører med konstant hastighed på en vandret overflade og uden med- eller modvind.
Hovedformålet er at få en fornemmelse for hvad og hvor meget forbruget bliver påvirket af hastighed, temperatur, højde, rullemodstand osv.
Det er nok for optimistisk at forvente at kunne udregne et tal for forbruget som er meget tæt på forbruget målt i virkeligheden.
Når bilen bliver kørt ved konstant hastighed og uden at blive nødt til at bremse for trafiklys og anden trafik, består dens forbrug af summen af 5 forskellige bidrag - 7 hvis du også har varme/AC tændt og kører op af en stigning.
De parametre som betyder mest for at udregne forbruget for en bestemt bilmodel er: Bilens vægt, vindmodstandskoefficient, rullemodstandskoefficient for dækkene og tværsnitsarealet for vindmodstand. Jeg har indtastet tallene for en Hyundai Kona Electrik. Hvis du vil eksperimentere med tallene for an anden bilmodel, kan du findel felterne til at indtaste dem i, i tabellen nedenfor denne sekction.
Det forventere forbrug afhænger af værdier jeg har prøvet at finde en rimelig størrelse af. De er dækkenes rullemodstand, motorens effektivitet, DC til AC inverter effektivitet of batteriets afladningseffeltivitet.
Motoren har forskellige effektiviteter ved forskellige omdrejninger per minut og ved forskellige belastninger, så jeg blev inspireret af et fuldt plot af effektiviteten af motoren i en Nissan Leaf til at lave tilnærmelse med at parabel beskrevet ovenfor. Plottet kan findes her på side 11.
Skriv gerne i forumet hvis du har forslag til en forbedring af modellen for forbrug eller værdier - eller andre kommentarer.
Konstanter for den aktuelle bilmodel | ||
---|---|---|
Bilens vægt | kg | |
Vindmodstandskoefficient | ||
Rullemodstandskoefficient for dæk (Normalt 0.010 til 0.15) | ||
Tværsnitsareal for vindmodstand | m² | |
Variable | ||
Hastighed | km/h | |
Stigning | % | |
Varme/AC | W | |
Værdierne nedenfor skal angives for den valgte referencehøjde over havet - F.eks. 0 m for havniveau | ||
Temperatur | °C | |
Relativ luftfugtighed | % | |
Lufttryk | Pa | |
Aktuel højde over din referencehøjde for værdierne ovenfor | ||
Højde | m | |
Udregnede værdier | ||
Forbrug (Total) | 169 | Wh/km |
Forbrug til stigning | 0.0 | Wh/km |
Forbrug til batteriets reaktionsvarme | 16.5 | Wh/km |
Forbrug til varmetab i jævnstrøm => vekselstrømsinverter til motorenergi | 7.4 | Wh/km |
Motorforbrug | 5.8 | Wh/km |
Forbrug til tab i gearkasse | 4.2 | Wh/km |
Forbrug til vindmodstand | 77 | Wh/km |
Forbrug til rullemodstand i dæk | 58 | Wh/km |
Kraft fra vindmodstand | 277 | N |
Luftens massefylde | 1.219 | kg/m³ |
Hastighed | 25.0 | m/s |
Temperatur ved referencehøjde | 288.15 | K |
Temperature i referencehøjde | 15.0 | °C |